Segélyhívó számok használata
Közszolgálati hír
TÁJÉKOZTATÓ ANYAG
az egységes európai és a nemzeti segélyhívó számok használatával kapcsolatos
tudnivalókról
Az Európai Unió területén 1991 óta működik a 112-es segélyhívószám, amely az Európa
Tanács szándékai szerint az Unió polgárai számára minden tagállamban azonos elvek alapján
biztosítja az egységes kapcsolatfelvétel lehetőségét a segítséget nyújtó készenléti szervekkel.
A 112-es szám szinte egész Európában, így Magyarországon is ingyenesen hívható vezetékes
illetve mobil telefonról.
Magyarországon a nemzeti segélyhívószámokat nem szüntették meg. A nemzeti
segélyhívószámokon (104 mentők, 105 katasztrófavédelmi szerv és 107 általános rendőri
feladatok ellátására létrehozott szerv), mind pedig az egységes európai segélyhívószámon
(112) kezdeményezett hívásokat országosan a Szombathelyi és a Miskolci Hívásfogadó
Központ 112-es hívásfogadó operátorai (a továbbiakban: operátor) kezelik.
2014. március 13. és 2017. március 31. között a hívásfogadó központok mindösszesen 14 469
144 hívást kezeltek, amelyből 2 952 786 volt a valós segélyhívások, 1 559 736 az információt
kérő hívások, 94 291 a rosszindulatú hívások, 9 862 331 pedig az egyéb, intézkedést nem
igénylő hívások száma. A hívásfogadó központba érkező hívásokból még mindig közel 70 %
az, ami nem igényel intézkedést.
Csak és kizárólag emberi életet, anyagi javakat és a környezetet veszélyeztető, valós
veszélyhelyzetben lehet hívni a segélyhívó számot, ezáltal kérni a mentők,
katasztrófavédelem/tűzoltóság vagy rendőrség beavatkozását.
Teljes dokumentum letölthető.
A kép illusztráció!